středa 16. května 2018

Recenze: hra Malý zoolog od výrobce Pipasik

Malý zoolog je soubor 24 papírových karet čtvercového formátu s vyobrazenými divokými zvířaty a jejich pobytovými znaky od výrobce Pipasik. Smyslem hry je probudit v dítěti zájem o česká divoká zvířata a jednoduchým způsobem je seznámit se základním ekologickým kontextem. Pro menší děti může tato sada sloužit i jen jako soubor šesti jednoduchých čtyřdílných puzzle. Hra kvalitou svého zpracování a vzdělávacím charakterem naplňuje principy Montessori pomůcek. Hra je česká a vyrobena výhradně z přírodních materiálů, lze ji tedy směle zařadit mezi zdravé hračky. Estetické ztvárnění je velmi hezké, výrobek poslouží jako dárek, který dítě zaujme na první pohled.

Principem hry je najít související čtveřice karet. Součástí každé čtveřice je jedna karta s obrázkem zvířete, dále karta, na níž je vyobrazeno, na jakém stanovišti zvířata bydlí, na třetí kartě je vyobrazená stopa zvířete a na poslední kartě najdeme, co dané zvíře žere a jak vypadá jeho exkrement. Každá čtveřice má specifickou barevnost a toto barevné rozlišení dětem poskytuje malou nápovědu pro úspěšné složení karet a poskytuje jim zpětnou vazbu, zda úkol provedli správně. Čtveřic je celkem šest. V manuálu, v němž nalezneme o každém zvířeti stručné povídání, se můžeme dočíst, že na kartách je vyobrazena: sova, ježek, medvěd, veverka, králík, divočák. Hra je snadná na pochopení, není potřeba zdlouhavého vysvětlování pravidel. Rodič může nejprve dítěti přečíst textové popisky jednotlivých zvířat z manuálu, tím se zvýší vzdělávací efekt, pro samotnou hru to však zásadní není, tj. je možné začít hrát si s kartami ihned po otevření krabičky.

Karty naplňují svůj základní smysl, tj. probuzení zájmu dítěte o živočichy a jejich určovací znaky. Dítě pochopí, že zvířátka žijí v různých domečcích, žerou různé jídlo a že po sobě zanechávají v přírodě různé znaky. Je sympatické, že se autorky nebály zařadit na kartičky také ilustrace zvířecích exkrementů (v případě sovy pak její vývržek). Hledat s dětmi vyobrazená hovínka je poněkud delikátní a možná to někoho uvede do lehkých rozpaků, nicméně skutečný zoolog by určitě potvrdil, že hledání exkrementů k výzkumu druhů patří a že často je to jedna z mála informací, kterou je zoolog schopen o pohybu některých zvířat získat. Při výběru druhů mohl být ovšem kladen větší důraz na běžné a na zemi se pohybující druhy zvířat. Místo sovy dítě pravděpodobně objeví stopy např. kosa. Vybízí to nás rodiče, abychom na hru navázali, a zájem o stopování zvířat, který tato hra nejspíše probudí, dále přiživili doplňující literaturou či vlastní tvorbou. Můžete si stáhnout mj. tuto miniaturní terénní příručku - Stopy velkých šelem a jiných lesních zvířat, kterou vydalo Hnutí Duha. Hra v každém případě může sloužit jako hezký pomocník všem rodičům, kteří chtějí děti vést k zájmu o přírodu, a také jako edukativní pomůcka v mateřských školkách či např. v ekocentrech.

Hra je vyrobena v České republice. Ilustrace zvířat a jejich znaků jsou dílem autorek hry. Oceňuji milé originální ztvárnění obrázků, pro něž byly použity tlumené přírodní tóny barev.  Hra, manuál i obalový materiál jsou vyrobeny z papíru. Karty jsou vyrobeny z odolného kašírovaného, tj. vrstveného papíru. Krabička je z potištěné hladké lepenky a je opakovaně uzavíratelná. Krabička po uzavření spolehlivě drží, nemá tendenci se sama otevírat, lze tedy použít jako transportní obal pro případné cesty. Krabice má přesně takový rozměr, aby do ní šly karty pohodlně uložit a následně zase vyndat. Ačkoliv je hra z papíru, poctivé zpracování navnazuje, že hra bude mít dlouhou životnost. Hru je možné zakoupit  na stránkách výrobce PipasikWebové stránky Pipasiku doporučuji k navštívení, ať už plánujete nákup či ne, neboť zde najdeme k bezplatnému stažení rozmanité výukové aktivity pro děti