středa 6. června 2018

Recenze: české hry pro děti od výrobce 4 Kavky

Dnes vám přináším recenzi na sadu dětských her od českého výrobce 4 Kavky. Jedná se o skákací gumu Pruženka, karetní hru Žralovci, cvrnkací kuličky Kuličník a hrací kostky Cézarky. Vše vyrobeno z Česku, téměř vše z přírodních materiálů. Jedná se o klasické hry, leč pojaté originálním způsobem.

Hry jsme testovali: doma, na hřišti, ve vlaku, na zahradě, na víkendové akci maminek a dětí, na rodinné dovolené u moře, na letišti. Ve stručnosti: užili jsme si s nimi mnoho zábavy, zaujali mnoho dětí a získali díky nim několik cenných chvilek klidu pro nás rodiče ;-)

Každý z produktů lze koupit samostatně - ceny od 240 Kč (za skákací gumu) do 290 Kč (za hliněné kuličky) a nebo jako soubor všech čtyř her společně s kartonovým pořadačem za 990 Kč. Za menší příplatek lze koupit také tytéž hry ve variantě s anglický psaným manuálem. Hry je možné koupit přímo u výrobce, tj. od rodiny Alice Kavkové, prostřednictvím stránek http://www.4kavky.cz/ a v některých specializovaných hračkářstvích a designových obchodech. 4 Kavky mj. připravují také workshopy starých her a píši online magazín o hrách a hraníNyní se pojďme blíže podívat na jednotlivé produkty.

Žralovci - originální karetní hra

Tahle karetní hra upoutává svým hravým designem. Každý žralok je originálně vyobrazený, je doplněn různými více či méně atraktivními prvky, má svoje jméno - Michal, Jáchym, Jana, Berta aj. Karty jsou vyrobeny z odolného karetního papíru a mají atraktivní barevnost. Hru jsem poprvé rozbalila společně s čtyřletou dcerou během cesty vlakem. Dcerka se jala zkoumat žraloky a já jsem v rychlosti přelétla manuál s návodem na osm různých karetních her. Manuál je přehledný a lze v něm ihned vyčíst, jak se která hra hraje a pro kolik hráčů je určena. Zvolili jsme hru Žraločí bitva a spokojeně jsme mastili karty tak, že jsme v cílové stanici zapomněli vystoupit 😊

Další karetní hry jsme vyzkoušeli doma s tátou a karty jsme využili také při čekání na opožděné letadlo cestou z dovolené. Zejména princip žraločí bitvy je tak jednoduchý, že jej dcerka zvládne sama vysvětlit komukoliv, s kým chce hrát. Zkoušeli jsme hrát žraločí bitvu i s tříletou holčičkou, tam jsme však narazili na limity schopnosti porovnat hodnotu dvou čísel a malou ochotu dodržovat pravidla. Přesto i u takto malých dětí šlo nakonec operativně vymyslet způsob, jak je pomocí Žralovců zabavit - např. tím, že jsme děti vyzvali, ať přemýšlí, který z vyobrazených žraloků je holčička a který chlapeček, a nebo ať hledají toho, který se jim nejvíce líbí.

Pruženka - skákací guma

Na tuhle klasickou dětskou hru si asi vzpomene leckterá maminka či babička. Svého času se guma skákala na každém sídlišti. A pak najednou někam zmizela. Oprášily ji před nedávnem právě 4 Kavky. Skákací guma s manuálem nebyla k sehnání a tak Alice ze 4 Kavek tuto díru zaplnila. Povídání s Alicí mi poskytlo vhled do situace ohledně prodeje skákacích gum v Česku i možnost prohlédnout si většinu konkurenčních výrobků. Bylo pro mě překvapivé, jak tak titěrná věc jako je skákací guma dokáže rozpoutat tvrdý konkurenční boj. Srovnání s jinými produkty si můžete prohlédnout např. v tomto článku na stránkách magazínu 4 Kavky

A jaké jsou mé zkušenosti s Pruženkou? Překvapilo mě zejména to, jak ochotně všechny děti po skákací gumě skočily. Nejspíše tomu velmi napomohl atraktivní obal krabičky a líbivá barva gumy (máme dvě: tenčí růžovou a tlustou svítivě žlutou). Se zájmem produkt okukovaly i maminky a babičky. Můj muž z toho žádný zvláštní sentiment nechytal, ale ocenil chvíle klidu, když se děti gumou bavily.

Holky i kluky opravdu bavilo přes gumu skákat. Dlužno podotknout, že malé děti moc nezajímal návod, nejvíce je bavilo s gumou po svém blbnout, tj. všemožně hopsat a přes gumu přelézat a podlézat (do těchto aktivit se s nadšením zapojilo i naše 1,5 roku staré batole). Návod jsme zkoumaly zejména my maminky, postupy v něm vyobrazené byly pro nás dostatečně návodné a pochopitelné. Kvalitu gumy hodnotím za velmi vysokou, protože v rámci testu jsem mj. smečku děti ponoukala, ať s gumou intenzivně blbnou a silně za ni táhnou a žádná z gum se nepřetrhla. Naše čtyřletá dcera se do gumy vcelku zamilovala, vzali jsme ji tedy i na dovolenou k moři, kde jsme ji mnohokrát vytáhli, např. na pláži či na zahradě pod palmami. A vzpomněli jsme si na ni i při čekání na zpožděné letadlo, protože i na letišti se dalo najít místo na skákání gumy.

Cézarky - dřevěné hrací kostky

Kostky Cézarky jsou klasické dřevěné hrací kostky doplněné o manuál na 13 různých kostkových her. Od konkurence se 4 Kavky chtějí mj. odlišovat barevnými kombinacemi kostek (k dostání je několik různých variant) a přehledně zpracovaným manuálem. Hra je zabalena do odolné kartonové krabičky s hezkým potiskem. Kostky samotné jsou navíc vloženy do lněného pytlíčku.

Kostky se mi líbí a dceru rovněž zaujaly (máme zlato stříbrnou variantu Zlatus Silverus) V balení mi malinko chyběl sešitek a tužka, abychom mohli začít ihned hrát a měli kam zapisovat získané body. Kostky jsme chtěli hrát ve vlaku a jelikož jsme je poprvé otevřeli až během cesty, nedošlo nám v čas, že to bez tužky a papíru nepůjde.

Kostky Cézarky jsme po zajištění psacích pomůcek opakovaně hráli, baví nás to a jsem ráda, že mě k nim 4 Kavky přivedly. Samotnou by mě to asi nenapadlo, protože jsem nikdy nevnímala kostky jako hru pro malé děti. Jak je vidno, líbivé zpracování dělá svoje a i kostky mohou být atraktivní hrou. Hrací kostky vidím jako dobrou cestu na procvičování jednoduchých matematických úkonů (porovnání hodnot, sčítání čísel) a rozvíjení logického myšlení dětí.

Kuličník - hliněné cvrnkací kuličky

Ze všech čtyř her od 4 Kavek jsem si nejdéle hledala cestu právě ke Kuličníku. Cvrnkací kuličky jsou poctivě zpracované, české, hliněné, hezky nabarvené a při jejich rozbalení obvykle zazní nadšené "jéééé". Leč udělala jsem tu chybu, že jsem se teoreticky nepřipravila, nevěděla jsem, jaký použít terén, nečetla návod a krabičku s dvaceti kuličkami dala bez dalších instrukcí na hraní partě pěti malých dětí. Za necelou minutu byly kuličky rozmetány po širokém okolí a navíc jsem od jedné z účastnic dostala dotaz, jestli jsou ty kuličky k jídlu. Atraktivita a výrazné barevné zpracování kuliček (máme růžovo-vínovou Princeznu) se ukázalo být jako výhoda i nevýhoda v jednom. Výhodou bylo, že výrazně barevné kuličky šly venku velmi snadno najít. Nevýhodou bylo, že menší děti se na kuličky dívaly s chutí, tj. v rodině se sourozencem-batoletem bude potřeba při hře větší kontroly, aby vám junior za zády kuličky nespolykal.

Pro další hru jsem se lépe připravila, přečetla návod, pochopila, že hru s cvrnkacími kuličkami je možné si užít i doma bez důlku, tj. terén není klíčový, získala klid, že tahle hra lze hrát s trochou invence kdekoliv, klidně doma v obýváku. Vzhledem k počtu a barevnému odlišení kuliček v jednom balení jsem pochopila, že jedna krabička je ideální pro hru právě dvou osob. Následně jsme si s kuličkami užili několik zábavných cest. Cvrnkání někteří z nás ještě stále pilují, ovšem vidím v tom pokroky. Zdá se mi to být jako dobrá škola jemné motoriky, díky čemuž Kuličník vhodně doplňuje celý soubor her od 4 Kavek

Závěr

Všechny čtyři hry spojuje zdařilý design a vysoká kvalita zpracování. Výrobky jsou promyšleny do posledního detailu, od manuálu po obalový materiál. Paní Alice mi při osobním setkání popisovala proces vzniku her a z jejího vyprávění šlo poznat, že opravdu nic neponechává náhodě, vše domýšlí, spolupracuje s grafiky, poctivě testuje, vysoce se orientuje na užitnou hodnotu pro zákazníka. To je ostatně viditelné i na jejich výrobcích. Krabičky s produkty okamžitě zaujmou, jsou hratelné, opakovaně využitelné, lze je doporučit jako dárek.

U některých produktů lze polemizovat nad nabídkovou cenou, např. 240 Kč za skákací gumu může někdo považovat za vysokou sumu, leč právě ona výše zmíněná přidaná hodnota v podobě velmi atraktivního kabátku pro děti i dospělé, kvalita zpracování a uživatelsky příjemný manuál cenu ospravedlňují. Ano, můžu jít do galanterie a kus gumy tam koupit za zlomek ceny, neumím si však představit, že by to děti zaujalo tak, jako krabička od 4 Kavek, a navíc bych sama neuměla domyslet všechny detaily, které 4 Kavky domýšlí za nás (délka gumy, pevnost materiálu atp.). Za konečnou cenou navíc stojí nejen náklady na výrobu, ale také dlouhé měsíce dolaďování produktu a pro zákazníka neviditelné náklady na ochranné známky atp.

Hry dávají smysl jednotlivě, ale také jako společná sada: všechny čtyři hry dohromady umožní zábavu pro větší i menší počet dětí různého věku, za různého počasí, procvičí tělo i ducha. S krabičkami šlo bez problému cestovat, hry jsou skladné (pro ještě větší skladnost lze ponechat obalové krabičky doma a vyrazit jen např. s gumou či balíčkem karet, popř. do jedné z krabiček napěchovat více různých her).

Doporučuji k nákupu pro tyto účely: hry na cesty, hry na ven, hry pro nemocné dítě, hry na doma, hry pro větší skupinu dětí, individuální hry, hry pro sourozence, dárek, suvenýr z Česka.