sobota 3. listopadu 2018

Recenze: české Fantastické karty IMAGLEE

Karty s názvem Fantastické karty od výrobce IMAGLEE [imaglí] nabízí nespočet možností pro hráče rozmanitého věku. Pobízí k logickému uvažování, rozvoji kreativity a řečových schopností, učí improvizovat.

Karty se prodávají ve dvou formách - tzv. denní a noční krabička. Logika obou variant je podobná - kombinace obrázků, čísel a barev. Některé hry se lépe hrají s denní, jiné s noční krabičkou, nejvíce možností pak umožňují obě krabičky dohromady. Srovnání variant a popis jejich rozdílů je popsán zde: https://imaglee.com/objednat-karty/. My máme krabičky obě dvě.

Jako cílovou skupinu uvádí autor dospělé a děti 7+ (denní krabička), popř. 10+ (noční krabička). Také design nasvědčuje tomu, že karty jsou určeny spíše větším dětem. Dlužno podotknou, že i naše pětiletá dcera našla v kartách a ve hře s nimi zalíbení. Dcerka chtěla karty okamžitě zkoušet se mnou, tak jsme se do toho bez velkých příprav pustily.

Manuál přiložený ke kartám obsahoval návody pro čtyři hry, z nichž některé však již vyžadovaly např. schopnost počítání, tj. ty jsme prozatím nechaly být. Zvolily jsme hru Souboj vypravěčů (hra č. 37/365), postupně jsme si braly pětice karet a vyprávěly si o nich. Vynechaly jsme soutěžní prvek, jen jsme si užívaly tvorbu příběhů a hledání nečekaných souvislostí. Bavilo nás to obě dvě. Pak jsme si vytvořily vlastní verzi domina, kdy jsme hledali souvislosti mezi malými obrázky na kartách a přikládali je k sobě (jednalo se o námi zjednodušenou verzi Kreativního domina, tip 39/365). Následně jsme hledali další možnosti hry a otevřeli jsme proto soubor Prvních deset oblíbených her s fantastickými kartami od IMAGLEE, který je volně ke stažení na stránkách autora hry. Zde jsme našly tip na hru Dobro a zlo (27/365), která kombinuje oba balíčky karet, a zabavily jsme se u ní při společné hře s  dcerou i manželem. Z výběrové desítky mě zaujali také Inovátoři (23/365). Některé další hry bude lepší si zahrát později - až dorosteme, případně jako samostatnou hru s manželem či s vyspělejší návštěvou. Aby nám nedošla inspirace, tak pro další podněty můžeme brouzdat také na facebookových stránkách Fantastické karty, kde pod hastagem  ‪#‎365tipů_a_triků_od_imaglee‬ nalezneme stovky návodů ke hře s kartami. Je toho opravdu mnoho, pro větší přehlednost bych tedy ocenila možnost v tipech jednodušeji vyhledávat, např. dle doporučeného věku hráčů, typu hry či dle informace, zda jsou pro hru nutné oba balíčky či jen jeden z nich. Takovýto vyhledávač zatím nefunguje, ale dle příslibu autora se na něm bude pracovat.

S ohledem na ambiciózní název karetní sady a také vzhledem k faktu, že autory karet jsou vysokoškolský pedagog a zkušená ilustrátorka, jsem měla od karet velká očekávání. Zároveň jsem měla jistou obavu, aby hry nekladly příliš velké nároky na pochopení, zda mě karty nebudou nutit k nějakým nechtěným divadelním výkonům a zda si s kartami vyhrají i děti. Zajímalo mne také, zda design karet zaujme i menší děti. Očekávání bylo naplněno a obavy rozptýleny :-) S kartami si vyhraje leckdo a hry je možné modifikovat tak, aby jejich úroveň bavila každého. I s naší pětiletou dcerou si zajímavě a smysluplně vyhrajeme. Zároveň lze s jistotou říci, že z karet jen tak nevyrosteme. Postupně můžeme zařazovat sofistikovanější hry a rozvíjet tak naše schopnosti i využitelnost hry. Líbí se mi také to, že hry lze hrát nejen soutěžní formou s cílem vyhrát, ale také bez nutnosti soutěžit, jen pro radost ze společné hry.

Karty jsou vyrobeny v ČR. Zakoupit je lze na webových stránkách výrobce IMAGLEE. Vhodné jako hra na doma i na cesty, dárek i jako pomůcka k rozvoji verbálních, logických a improvizačních schopností dětí i dospělých. Výrobce doporučuje hru také jako pomůcku pro výuku cizích jazyků. Další reference i tipy, jak karty využívat, si můžete přečíst zde: https://imaglee.com/reference/