středa 14. listopadu 2018

Recenze: desková hra Samaja od Lucie Beranové

Desková hra "Samaja - zvědavá planeta" od autorky Lucie Beranové si klade za cíl učit hráče mluvit o svých pocitech, přemýšlet nad otázkami a naslouchat druhým. Jednoduchý herní princip společně s půvabně ilustrovanou hrací deskou motivuje k rozvoji komunikačních dovedností hráče již od pěti let, uplatnění však nepochybně nalezne i u vyšších věkových kategorií. Hra v roce 2017 získala ocenění Správná hračka.

Hra mne zaujala svým designem a nápadem podněcovat děti ke komunikaci. Výtvarné zpracování mi připadne univerzální pro děti i dospělé. Hrací deska vypadá jako snová krajina. Je barevná, ovšem nikoliv vykřičeně, jde z ni klid. Zjevné je, kde je start i cíl, políčka se speciální funkcí jsou zřetelně vyznačena v herním plánu i srozumitelně vysvětlena v návodu. Dojde-li hráč na políčko s otazníkem, jeho úkolem je zodpovědět dotaz z některé z přiložených karet. Otázky nejsou vědomostní, cílí na osobní pocity, míra "správnosti" ani způsob zodpovězení se nehodnotí.

Do hraní jsme se pustili ihned po příchodu balíčku s hrou, neb má pětiletá asistentka se na testování velmi těšila. Následně jsme Samaju hráli ještě mnohokrát, neboť zejména malou asistentku to velmi bavilo. Hru jsme s sebou vzali i na procházku do lesa. Hra nám šla snadno a užily jsme si ji. Zaujalo mne, jak je dcera nadšená pokaždé, když má odpovídat na nějakou otázku. Zároveň mě bavilo, jak dokáže bezprostředně reagovat, umí mluvit o tom, co se ji líbí, co ji jde a co je pro ni důležité. Mě otázky také bavily a připadlo mi hezké  a smysluplné s dcerou takto komunikovat. Jediná otázka, která mi pocitově nebyla úplně příjemná, byla "o čem se ti nechce mluvit". Dcera zase kritizovala otázku "kvůli čemu bys brečela". Pravda ovšem je, že vhodnost či příjemnost otázek je individuální, záleží na věku hráčů, zda spolu hrají rodiče s dětmi či zda jde o hru vrstevníků, na tom, jací jsme a o čem nás baví si povídat. Karet s otázkami je celkem 40, což je dost velké číslo na to, abychom si mohli dovolit některé pro nás momentálně nepříjemné otázky prostě dát stranou a nehrát s nimi.

Hru jsme si zahráli také společně s tatínkem a následně jsem hrála i jen já sama s manželem. Každý jiný člověk dal hře specifický nádech. Když jsme hráli hru sami s mužem, otevírali jsme úplně jiná témata než při hře s dcerou. Zajímavé to bylo v každém případě. Myslím si, že tato hra si v naší rodině rozhodně získala své místo. Není to hra, kterou by člověk hrál v kuse od rána do večera sedm dní v týdnu. Ale je to hra, která nám, když si k ní sedneme, zajistí klidnou a smysluplnou konverzaci, při niž se můžeme dozvědět, co nás všechny aktuálně trápí či těší. Umím si představit také to, že si v budoucnu přidáme vlastní otázky a dáme tak hře další tóniny.

Hra je vyrobena v ČR. Hrací deska je z odolného kartonu. Hrací figurky ze dřeva. Hru lze hrát doma i venku na dece. Nebála bych se jí dát jako dárek dítěti ve věkové kategorii cca 5 až deset let. Najde své uplatnění i v dětských kolektivech. Samaja je v prodeji na webových stránkách www.samaja.cz