pondělí 17. prosince 2018

Recenze: Cestujeme po hradech a zámcích od DINO

Desková hra Cestujeme po hradech a zámcích od českého výrobce DINO Toys si klade za cíl seznámit hráče s dvanácti českými a moravskými hrady a zámky. Herní princip je jednoduchý - házet kostkou a pohybovat se v určeném směru - zvládne jej tedy již pětileté dítě (s pomocí rodičů). Výrobcem je doporučen věk 7+. Cílem je v průběhu hry navštívit co největší množství hradů a zámků a sbírat jejich kartičky. Vyhrává ten, kdo má na konci hry nejvíce peněz (k čemuž dopomůže zejména hojné navštěvování hradů a zámků).

Herní plán s vyobrazenou mapou České republiky mne po vybalení z krabice vizuálně potěšil. Je velký a barevně hezky vyvedený. Krabice i herní plán vypadají odolně. Líbí se mi také dřevěné figurky. Do hry jsme se pustili s manželem a pětiletou dcerou. Hra dle pokynů v úvodu hry začíná umístěním figurek hráčů na políčko Praha (hráči si ovšem mohou zvolit i jiné město).  Základní hrací princip je poměrně jednoduchý - pohybovat se jednosměrně dle hodu kostkou. Mate mne však poměrně velká rozmanitost akcí, na které lze v průběhu hry natrefit - prohlídka památky, nákup dopravního prostředku (pěší turista může přejít na motorku a následně na automobil), koupě akcií, loterie, služby, hotel, kempování, tankování paliva, jízda autobusem a další. Většina akcí i princip hodu kostkou je variabilní dle toho, zda je hráč zrovna pěší turista, motocyklista či řidič automobilu (často jsem se tedy musela koukat do návodu a hledat detaily). Mám-li to shrnout: pestrost akcí je možná až příliš velká a některé z akcí moc nedávají smysl (zejména nákup akcií - který turista si během výletu na hrad odskočí koupit akcie?). Primárním úkolem je sbírat kartičky hradů a zámků, na jejichž rubové straně je vždy poměrně obsáhlý text o dané památce (s těmito informacemi se však ve hře nijak nepracuje).

Dceru hra baví a chce ji hrát i opakovaně. Hráči se během hry nepochybně něco dozví, získají přehled o nejznámějších českých památkách a budou-li naslouchat, určitě si zapamatují i nějakou zajímavost o nich. Děti si hru zřejmě i užijí (zejména pokud dosud znaly jen hry typu Člověče nezlob se), dospělí asi o něco méně. Myslím, že by hra potřebovala trochu doladit - zejména redukovat pestrost akcí a naopak doplnit do hry práci s informacemi o hradech a zámcích. Bavit by to mohlo fanouška historických památek (texty o hradech a zámcích připravovali kasteláni, jsou tedy informačně nosné). Hra vám nejspíše přinese tipy na výlety a může zvýšit motivaci dětí cestovat. Pozitivně hodnotím i to, že se dcera během hry učí rozpoznávat hodnotu bankovek a napočítat správnou sumu a také se seznamuje s tím, že může mít pro své nákupy omezený rozpočet.

Hra Cestujeme po hradech a zámcích je vyrobena v České republice. Herní plán je z papíru a figurky ze dřeva. Vhodná je pro věkové kategorie 5–8 a 8–12 let. Hodí se pro hru doma. Své využití by mohla mít také na základní škole při výuce vlastivědy. K zakoupení je např. v eshopu výrobce DINO Toys. Od výrobce DINO máme doma i starší hry Dostihy a sázky a Kamionem po Evropě. Ke hře Kamionem po Evropě naleznete recenzi zde