pondělí 3. prosince 2018

Recenze: Kamionem po Evropě od DINO

Desková hra Kamionem po Evropě od českého výrobce DINO Toys cílí na hráče ve věku cca 8+. Jedná se o novou edici třicet let staré hry. Herní princip zůstal zcela stejný - hráči jsou dopravci, kteří převáží náklad z místa na místo. Herní plán je pojatý jako mapa s městy střední Evropy. Cílem je splnit co největší množství zakázek a vydělat tak nejvíce peněz. Hra rozvíjí strategické myšlení, pěstuje obchodního ducha a zvyšuje geografické povědomí.
Tuhle hru jsem si vybrala především proto, že jsme si s manželem chtěli znovu zahrát deskovku, která nás oba uchvátila v devadesátých letech. Byla jsem zvědava, jak na nás bude působit dnes. Nejprve mne překvapil nový obal hry. Krabice je nyní ve tvaru kamionu. Ostatní komponenty hry byly rovněž vizuálně pozměněny. Oceňuji zejména, že figurky i jiné - dříve plastové - prvky jsou nyní dřevěné. Zpracování herních komponent je kvalitní, menší úskalí vidím jen u krabice, u níž si nejsem jista dlouhodobou odolností a která neplní některé očekávatelné funkce - krabice během hry není schopna plnit roli banku; herní plán je v krabici uložen na šikmo, tj. lehce se deformuje.

Do testování jsme se tentokrát pustili nejprve bez dětí - s manželem a s naší kamarádkou. Po letmém přečtení návodu jsme se pustili do hry a vzápětí jsme Kamionům všichni propadli. Opravdu nás to bavilo. Skvělé je to, že hra není založena jen na házení kostkou, naopak že je žádoucí během hry aktivně plánovat, formou aukce si kupovat dopravní zakázky, posuzovat jejich výhodnost, občas také reagovat na mimořádné situace na trati. V herním principu mi lehce chybí jen zohlednění provozních nákladů spojených s autodopravou (tj. náklady na palivové hmoty). Myslím si, že ilustrovat, že autodoprava má svoje palivové nároky by bylo žádoucí. To je však malý detail, celkově je hra velmi dobře promyšlená. Kladně hodnotím, že názvy měst jsou v originálním jazyce, nikoliv počeštěné. Kamarádce jsme následně hru propůjčili, aby ji vyzkoušela na svém devítiletém synovi, který je ideální cílovou skupinou. Zde je reference:

"Pravidla syn vstřebal svižně. Ocenili jsme, že nejsou příliš složitá na vysvětlení. Sice jsme narazili na drobné nejasnosti (Např. zákaz vjezdu se nemá dávat do měst, ale kam teda, když padne ve městě?), ale to se dá vyřešit dohodou. Adam intuitivně nasadil taktiku hromadění zakázek a jen těsně nevyhrál (a to jsme mu nijak nenadržovali). Byla pro něj dřina nekomolit jména měst v cizích jazycích. Nurnberk a Sceczin ... Měli jsme výhodu my velcí, kteří se v Evropě orientujeme a známe i počeštěné názvy. Určitě si tímhle způsobem udělá syn dobrou představu o geografii střední Evropy. Rozhodně se mu to líbilo a chtěl by hrát zase."

Desková hra Kamionem po Evropě je vyrobena v České republice, z papíru a dřeva. Vhodná je pro věkovou skupinu 8-12 let i pro děti starší dvanácti let. Hra baví také rodiče. Vhodná je jako dárek (s ohledem na vizuální zpracování obalu zejména pro chlapce). Hodí se pro hru doma. K zakoupení je např. v eshopu výrobce DINO (kde lze nalézt obsáhlé spektrum hraček a her pro děti od tohoto ryze českého výrobce).